magický večer plný emocí a vzpomínek

Muzika Judaika představuje:

Mezinárodní houslové kouzlo

Propojeni hudbou: Hudební zážitek červnového večera na břehu Vltavy s výhledem na Pražský hrad. 

Lihay Bendayan (Izrael) – housle

Petr Maceček – housle

Petr Jiříkovský – klavír
Jean Marie Leclair Sonáta pro dvoje housle op. 3 č. 2 A dur
I. Allegro
II. Sarabande. Largo
III. Allegro
Wolfgang Amadeus Mozart Sonata č. 18, G dur, KV 301
I. Allegro con spirito
II. Allegro
Antonín Dvořák Romantické kusy pro housle a klavír, op. 75
I. Cavatina. Allegro moderato
II. Capriccio. Allegro maestoso
III. Romanza. Allegro appassionato
IV. Elegia. Larghetto
Ernest Bloch Baal Schem
II. Improvisation. Nigun
John WIlliams Schindler List
I. Theme from Schindler’s list
II. Jewish Town (Krakow Ghetto – Winter ’41
III. Remembrances
Arthur Somerwell Two conversations about Bach
I. Adagio e con molto espressione
II. Andante con moto

Mezinárodní houslové kouzlo

10. června 2024 – 19:30 – Muzeum Bedřicha Smetany, Novotného lávka 201, Praha 1

Magický večer plný emocí a vzpomínek přinese umělecké souznění tři vynikajících umělců, kteří se sejdou právě pouze pro tento večer. Houslisté Lihay Bendayan přiletí z Jeruzaléma, kde je vedoucím smyčcového oddělení na Jeruzalémské akademii hudby a tance. Petr Maceček je pedagogem a v současné době i proděkanem Ostravské univerzity a pedagogem na Mezinárodní konzervatoři Praha. Klavírista, dirigent a pedagog Petr Jiříkovský je vyhledávaným sólistou, komorním hráčem a doprovazečem. Leclair, Bloch, Mozart, Dvořák, Somerwell a slavná hudba k emotivnímu filmu J. Williamse “Schindlerův seznam” – jak aktuální téma v současné době. 

Vstupné: 400,- / studenti a senioři 200,- / děti do 10 let zdarma

Budova muzea Bedřicha Smetany se řadí k nejkrásnějším novorenesančním stavbám v Praze. Nalézá se v sousedství Karlova mostu a náleží ke komplexu budov dřívějších Staroměstských mlýnů. Je odtud jedinečný pohled na řeku Vltavu a panorama Pražského hradu.

Informace o interpretech

Lihay Bendayan (Izrael) - housle

Lihay Bendayan je profesorem na Jeruzalémské akademii hudby a tance, vedoucí oddělení houslí a komorní hudby. Po několik let byl také vedoucím smyčcového oddělení a děkanem Fakulty múzických umění na Jeruzalémské Akademii hudby a tance. Po mnoho let působil na pozici profesora houslové hry na HEMU – Lausannské Univerzitě hudby na Sionu.

Na housle hraje od pěti let. Jeho prvním učitelem byl Michael Gaisler v Izraeli. V devíti letech hrál pro Isaaca Sterna, který ho doporučil k legendární Iloně Feher, u níž studoval do 13 let. Pokračoval u profesora Yaira Klesse v Izraeli, u profesora Rodney Frienda v Londýně, u francouzského houslisty Jean-Pierre Walleze v Ženevě, u maďarského virtuoza Tibora Vargy ve Švýcarsku a u amerického zázraku Miriam Solovieff v Paříži.

Lihay Bendayan s opravdovým nasazením kombinuje svou koncertní kariéru s intenzivní pedagogickou činností. Je často zván k vedení mistrovských lekcí na prestižní evropské univerzity a mezinárodní mistrovské kurzy, jako je např. Sibeliova Akademie v Helsinkách, Akademie hudby KMH ve Stockholmu, Akademie Franze Liszta v Budapešti, Hamburská a Würzburská Vysoká škola v Německu, Fakulta hudby na Univerzitě v Bělehradu, Krakovská hudební akademie, Londýnské mistrovské série, Bavorská hudební akademie v Hammelburgu, Akademie Musicalta ve Francii a další.

Jeho studenti z celého světa hrají na předních pozicích významných orchestrů a často vítězí v mezinárodních houslových soutěžích.

Další informace na https://lihaybendayan.com


Petr Maceček - housle

Petr Maceček – houslista, je absolventem Akademie múzických umění v Praze. Je držitelem několika ocenění včetně zvláštní ceny v soutěži Henryka Wieniawského v Polsku. Petr Maceček byl koncertním mistrem Slovenského komorního orchestru, koncertním mistrem a uměleckým vedoucím komorního orchestru Capella Istropolitana v Bratislavě. Po svém příchodu do Prahy byl v 90. letech koncertním mistrem Sukova komorního orchestru a poté řadu let působil jako koncertní mistr a umělecký vedoucí; Pražského komorního orchestru. Od roku 2000 do roku 2011 byl členem Talichova kvarteta.

Jako sólista orchestrů nebo sólista Petr Maceček koncertoval ve významných koncertních sálech po celé Evropě, Jižní Americe, Spojených státech a Asii. Natáčel pro nahrávací společnosti Naxos, Vox Classics, Koch Discover, BMG aj.

Petr Maceček působil jako vyučující v celé řadě mezinárodních mistrovských kursů u nás i v Evropě (Anglie, Portugalsko, Belgie, Francie) a pedagogicky působí na Mezinárodní konzervatoři Praha. Na Ostravské univerzitě je pedagogem a v současné době i proděkanem.


Petr Jiříkovský klavír

Klavírista, dirigent a pedagog Petr Jiříkovský se narodil v roce 1971 v Praze. Hře na klavír se začal věnovat v raném dětství, a to pod vedením profesorky Zdeny Janžurové. V dalších letech se na jeho uměleckém vývoji podíleli klavíristé Emil Leichner, Eugen Indjic, Ivan Klánský, v oblasti komorní hudby Itamar Golan nebo houslista Michael Schnitzler. Z dirigentů např. Tomáš Koutník, Stanislav Bogunia, Jiří Chvála nebo Josef Kuchinka.

Svými špičkovými výkony si Petr Jiříkovský získal mezinárodní renomé. Je zván na špičková koncertní podia v Evropě, USA, Jižní Americe, Japonsku, Jižní Koreji a Číně – např. Mozarteum v Salzburgu, Theatre du Chatelet v Paříži, Concertgebouw v Amsterdamu, Kennedyho Centrum ve Washingtonu, Teatro Alfa    v Sao Paulu nebo Suntory Hall v Tokiu. Představil se také na prestižních festivalech jako je Salzburger Festspiele, Schleswig-Holstein, Schwetzingen, Sion-Valais, Colmar, Kyoto Autumn. Jako sólista hrál s mnoha orchestry (Česká Filharmonie, FOK, Pražská komorní filharmonie, Talichův komorní orchestr) pod vedením vynikajících dirigentů, jako je Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, Muhai Tang, Jean-Claude Casadesus nebo Tomáš Netopil. Domácí publikum zná Petra Jiříkovského z koncertů na festivalech Pražské jaro, Dvořákova Praha nebo z prestižního cyklu Světová klavírní tvorba v pražském Rudolfinu.

Komorní hudba hraje v umělecké dráze Petra Jiříkovského velmi významnou roli. Od roku 1993 je členem Tria Martinů a postupně začal spolupracovat s dalšími sólisty, především houslisty (Pavel Šporcl, Jan Talich). S Pavlem Šporclem natočili množství nahrávek (mimo jiné i kompletní dílo Antonína Dvořáka pro housle a klavír). Dlouholetá spolupráce se světově uznávaným houslistou Shlomo Mintzem přinesla Petrovi Jiříkovskému další příležitosti a opakovaná pozvání nejen na koncertní turné, ale i k účasti na mistrovských kurzech. Jako pedagog sólového klavíru a komorní hry byl na kurzech např. v Brazílii, Belgii, od roku 2009 je pravidelným hostem letních mistrovských kurzů Keshet Eilon v Izraeli.

Petr Jiříkovský se věnuje již několik let i pedagogické činnosti. Vyučuje sólový klavír a komorní hudbu na Pražské konzervatoři a na Gymnáziu a hudební škole hl. m. Prahy.